Täysin biohajoava Sulapac® -materiaali haastaa muovin

Pyöreä saippuarasia.

Case - Julkaistu 25.4.2017

Suomalaisnaisten Suvi Haimin ja Laura Kyllösen kehittämä Sulapac® -innovaatio on yhdistelmä puuta ja biohajoavaa sidosainetta, sekä pohjoismaista designia. Ehkä juuri tässä yksinkertaisuudessa piilee salaisuus siihen, että materiaali on jo nyt noteerattu maailman pakkausmarkkinoilla potentiaalisena muovin haastajana.

Sulapac® -innovaation perustana on Suvin ja Lauran vuosien tutkimus lääketieteellisten sovellusten ja biomateriaalien parissa. Tutkimusmaailmassa naiset myös oivalsivat, että yrittäjänä olisi mahdollisuus vaikuttaa ympäristön tulevaisuuteen. Kun Suvin ja Lauran biomateriaalitutkimus yhdistettiin Petro Lahtisen ja Antti Pärssisen puukomposiittiosaamiseen, syntyi Sulapac® -materiaali-innovaatio.

Pakkaustuotannollisesti yhteisen nimittäjän naiset löysivät yllättävänkin läheltä, voide- ja kosmetiikkapakkauksia kun oli molemmilla hyllyissään ja päivittäisessä käytössä useita. Niistä olisi hyvä aloittaa maailmanvalloitus uuden, täysin biohajoavan, mutta kuitenkin ominaisuuksiltaan, kestävyydeltään ja tuotannoltaan muovinkaltaisen pakkausmateriaalin kanssa.

Biohajoava materiaali haastaa muovin

Periaatteiltaan Sulapac® -innovaatio on helppotajuinen – korvataan perinteinen saastuttava muovi materiaalilla, joka ei saastuta luontoa.

Puuhakkeen ja biohajoavan luonnonperäisen sidosaineen yhdistelmästä valmistetuille Sulapac® – tuotteille on kehitetty muovinkaltaiset ominaisuudet. Tuotteet kestävät vettä ja rasvaa, eivätkä ne läpäise happea. Sulapac®-tuotteissa yhdistyy ekologisuus, ylellisyys ja rajaton muotoiltavuus. Sulapac® pystyy kilpailemaan myös kustannuksissa muovin kanssa ja sitä voidaan massatuottaa samoilla laitteilla kuin muovia.

Tuotekehityksessä on käytetty runsaasti aikaa sekä tuotantotekniikan että brändin kehittämiseen, pääviestin laatimiseen ja asiakassegmentin tutkimiseen. Pakkauksien valmistuksessa puuaineksen on liikuttava ja jakaannuttava massassa tasaisesti, tukkimatta laitteistoja. Puuhakkeen värjäykseen on etsitty oikea tekniikka ja parhaimmat mahdolliset ekologiset väriaineet. Pakkauskonseptin kruunaa pohjoismainen suunnittelu. Valmistusmetodit on saatu vakioitua ja kasvulle oleellisin massatuotanto taattua. Tällä hetkellä tohtorit Haimi ja Kyllönen keskittyvät Sulapac® -innovaation tunnettuuden lisäämiseen ja myynnin kasvattamiseen.

Kansainvälisille markkinoille mennään globaalien brändien kautta. Yhteistyö ensimmäisen asiakkaan Niki Newd® -luksuskosmetiikkabrändin kanssa julkistettiin maaliskuussa 2017.

800 miljardin euron markkinat ja globaali ympäristöteko

Lauran ja Suvin strategiana on tehdä Sulapac® -innovaatiosta maailman 800 miljardin euron suuruisia pakkausmarkkinoita dominoiva materiaali ja samalla luoda täysin uusi vaatimustaso ympäristöystävällisten tuotteiden valmistukselle. Sulapac® -innovaation yleistyessä ja vallatessa markkinoita toiveena on, että se pakottaa myös öljy- ja muoviteollisuuden löytämään entistä ekologisempia pakkausmateriaalivaihtoehtoja. Näillä askelmerkeillä Sulapacin perustajat toivovatkin biovallankumouksen saavan seuraavan suuren loikan eteenpäin.

Sulapacin perustajakaksikon Suvi Haimin ja Laura Kyllösen tavoitteena on biovallankumous.

Selvän merkin sijoittajien uskosta edellä mainittuun muutokseen Sulapac Oy sai järjestämällään siemen-sijoituskierroksella, josta se keräsi huimat miljoona euroa. Yhtiön siemenvaiheen rahoittajiksi tuli monia tunnettuja suomalaisnimiä, kuten Ilkka Herlin ja Saara Kankaanrinta, Eerik Paasikivi sekä pääomasijoitusyhtiö Lifeline Ventures. Lisäksi yhtiöön on sijoittanut hollantilainen pääomasijoitusyhtiö Ardent Venture BV.

Mikään ei ole kuitenkaan kiveen kirjoitettua ja onnistuminen vaatii jatkuvaa pioneeriasennetta, raakaa työtä ja loputonta uskoa tekemiseensä. Mutta kun nämä kaikki ja iso ripaus arjen huumoria löytyvät Suvin ja Lauran tiimistä, on jokin ennen mahdoton jo suuren harppauksen lähempänä mahdollista. Sulapac Oy ei olekaan myymässä itseään muutoksen tekijäksi sanoilla, vaan haluaa tehdä sen muutoksella. Yhteiseksi motoksi muodostui nopeasti ”Every package makes a difference” – jokainen pakkaus ratkaisee.

 

Artikkelin kirjoittaja Suvi Haimi on Sulapac Oy:n toimitusjohtaja ja toinen perustajista.

Yhteydenotot: puhelin 044 029 1203, sähköposti suvi.haimi(@)sulapac.com.

 

Artikkeli on julkaistu 25.4.2017.

In English


Lue seuraava artikkeli: Suomen metsistä käsin kerätty kuusenpihka apuna moniin ih... »