Kuluttajatuotepakkaus
Case - Julkaistu 19.6.2014
Tuotteen ollessa kaupan hyllyllä on tärkeintä, että pakkaus viestii sisällöstään ja vangitsee potentiaalisen ostajan katseen persoonallisella ilmeellään. Webbikaupan yleistyessä pitää pakkauksen myös olla postin kuljetettavissa maailmalle sekä saapuessaan asiakkaalle myös vahvistaa mielikuvaa hyvästä ostopäätöksestä.
Kun tuotepakkaus avataan, ollaan tekemisissä toisen pakkaussuunnittelun tärkeimmän osa-alueen, eli käytettävyyden kanssa. Pakkauksen on oltava fiksu ja helposti avattava. Pakkauksen lopullinen ilme ja toiminnallisuus syntyvät materiaaleista, muodoista, väreistä, typografiasta ja jälkikäsittelystä. Houkutteleva pakkaus on erilainen, mielenkiintoinen ja tunteisiin vetoava.
Polar Electron kehittämän uuden Polar Loop -aktiivisuusrannekkeen pakkaus näyttää hauskalta ja omaperäiseltä. Muotoilun lähtökohtana oli toive saada tuote kaupassa näyttävästi esille sekä viestiä myös tuotteen identiteettiä lähestyttävästi. Hyötyliikunnasta puhutaan paljon juuri nyt ja jokainen askel tekee hyvää. Polar Loop -ranneke tallentaa koko päivän liikunnan portaiden nousemista iltalenkkiin ja unen laatuun. Liikunnallisen tuotten pakkaukseksi sopii hyvin kierrätettävä luonnon materiaali. Tuotteita myydään maailmanlaajuisesti, joilloin kuljetettavuutta ajatellen pakkauksen keveys ja koko tulee myös huomioida.
Polar Loop -pakkaus suunniteltiin Stora Enson Lahden Designstudiossa yhdessä Polarin muotoilijoiden kanssa. Designstudion ammattitaitoinen tehotiimi hioi pakkaussuunnittelijan johdolla ajatuksen kolmiomaisesta pussin muodosta toteutuskelpoiseksi ja kustannustehokkaaksi pakkaukseksi, joka sai lisäilmettä onnistuneen grafiikan ansiostakin.
Pakkaus on hyvä esimerkki metsäteollisuuden luovasta puolesta sekä asiakkaiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Designstudion ideana on saattaa asiakkaan ja pakkausalan osaajat yhteen hyvin varustellussa tilassa, jossa suunnittelu voidaan aloittaa kirjaimellisesti siltä istumalta. Ensimmäinen prototyyppi pakkauksesta voi valmistua jo ensitapaamisen aikana. Studiossa asiakkaan tarpeet, luovuus, muotoilu sekä pakkauksen rakenteellinen ja tuotannollinen osaaminen kohtaavat toisensa. Hyvän suunnittelun ansiosta syntyy myös innovaatioita.
Kuva: Pakkauksen tulee kertoa tarina ja kuvastaa tuotteen sisältöä. Polar Loop on ranneke aktiiviselle ihmiselle. Se pitää kirjaa päivän liikuntatavoitteista ja kaikessa yksinkertaisuudessaan näyttää rannekorulta, vaikka kätkee sisäänsä paljon tekniikkaa. Kuinka kertoisit tämän pakkauksessa materiaalilla, muodolla, väreillä ja typografialla?
Teksti ja kuvat ovat metsäalan esittelysalkun infokorteista ja ne on toteutettu yhteistyössä koko metsäalan yhteisen Metsä puhuu -tulevaisuushankkeen ja metsäalan yritysten kanssa. Salkku erilaisine näytteineen on nuorison itse ideoima tapa esitellä monipuolista toimialaa. Salkkua on jaettu yläkouluihin metsäalan kouluvierailuilla. Lisätietoja salkusta ja kouluvierailuista: vilma.issakainen(@)smy.fi ja paavo.lyytikainen(@)forestindustries.fi.