Ministeri Leppä osallistuu Berliinissä maatalousministereiden huippukokoukseen ja avaa Grüne Woche -messut
Uutinen - Julkaistu 15.1.2019
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vierailee Berliinissä 16.-19.1.2019. Ministeri osallistuu matkallaan maatalousministerien huippukokoukseen ja kansainvälisille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi on tänä vuonna pääyhteistyökumppani. Ministeri tapaa myös kahden kesken useita eurooppalaisia maatalousministereitä.
Berliinissä vuosittain järjestettävän maatalousministereiden huippukokouksen (Global Forum for Food and Agriculture) teemana on tänä vuonna maatalouden digitalisaatio, ja Leppä toimii kokouksessa tietosuojaa käsittelevän istunnon puheenjohtajana. Ministeri osallistuu matkallaan myös Suomen MTK:n ja Saksan tuottajajärjestön DBV:n yhteiseen seminaariin, jonka aiheena on Euroopan yhteinen maatalouspolitiikka.
Kansainvälisten Grüne Woche -messujen kumppanimaan edustajana ministeri Leppä avaa Saksan maatalousministeri Julia Klöcknerin rinnalla messut ja Suomen maaosaston tapahtumassa. Kumppanimaahankkeen toteutuksesta vastaa MTK yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n ja Business Finlandin kanssa. Yli 80 ruoka-, matkailu-, ja luonnontuotealan yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen halliin Berliinissä 18.-27.1.2019 pidettäville messuille. Suomi sekä suomalaiset elintarvikkeet näkyvät vahvasti saksalaisille kuluttajille heti vuoden 2019 alussa myös vähittäiskauppojen kampanjoissa Pohjois-Saksan alueella.
– Grüne Wochen kumppanuus ja laajat vähittäiskauppojen kampanjat tuovat Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. Saksa on yksi elintarvikevientimme pääkohdemaita, jonka vientiä olemme systemaattisesti kehittäneet Food from Finland -kasvuohjelman avulla, kertoo ministeri Leppä
– Voimme olla ylpeitä tuottajajärjestöjemme ja yritystemme yhteisestä suurponnistuksesta suomalaisen, puhtaan ruoan ja kiehtovien luonnontuotteiden ja palveluiden näkyvyyden edistämiseksi, Leppä toteaa.
Myymälöiden ja verkkokaupan kuluttajakampanjat toteutetaan osana Business Finlandin Food from Finland -ohjelmaa, ja niiden tavoitteena on saada suomalaisia tuotteita nykyistä laajemmin saksalaisten vähittäiskauppojen valikoimiin ja tukea yritysten markkinoille pääsyä ja viennin kasvua. Saksa on Suomen viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, vuosittainen elintarvikevienti Suomesta Saksaan on 75 miljoonaa euroa.
Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriöstä:
yksikön päällikkö Anna-Leena Miettinen, p. 040 033 0812, anna-leena.miettinen(at)mmm.fi
ministerin erityisavustaja Teppo Säkkinen, p. +358 50 516 2868, teppo.sakkinen(at)mmm.fi
Mediayhteydet ja haastattelupyynnöt matkan aikana:
viestintäjohtaja Janne Impiö, +358 50 330 6065
Tietoa Suomen osastosta Grüne Woche messuilla: www.ausderwildnis.fi
Tietoa Business Finlandin kampanjoista Saksassa: Head of Food Program, Food from Finland Esa Wrang Business Finland, +358 400 243076 esa.wrang@businessfinland.fi
Maa- ja metsätalousministeriön tiedote 12.1.2019